tisdag 4 mars 2014

Vikten av att visa tecken

Jag pendlar med bil till jobbet. Bilkörning är en källa till information, eller vad man ska kalla det, gällande möjliga uppnåbara emotionella reaktioner. Vad som triggar dem. Och varför. En kontemplativ övning kan man säga.

Idag fick jag återigen kontemplera över det här med att slå på blinkersen. Att visa var man tänkt ta vägen. Att staka ut sin väg och meddela det för andra omkring en.

Jag stod i en korsning. Blinkade vänster. Väntade på att det skulle bli fritt, jag hade väjning. Det var ganska lite trafik vid niotiden nu ikväll. Det kom en bil från vänster. Han (bilförare är default han, det har inget med verkligt kön att göra) saktade in vilket fick mig att misstänka att han skulle svänga i korsningen och jag skulle egentligen ha kunnat kört ut. Men jag visste ju inte. Han gjorde inget tecken. Så jag stod ju kvar och väntade. Och han svängde.

Det händer hundra gånger varje dag, att medtrafikanter inte ger tecken på vilka avsikter de har. Och jag kan aldrig begripa varför. Jag tänker inte ens försöka tänka ut det. 

Men just idag tänkte jag vidare. Vikten av att visa tecken, visa vilken färdriktning man avser ta. Tänk om det är samma sak med företagande. Om man visar tecken tydligt, borde det bli lättare för omvärlden att förålla sig och ta egna beslut.

Nu återstår att tänka ut hur han som inte visade tecken, borde ha visat tecken så att han hade tjänat på att jag sett det. I ett kort perspektiv spelar det inte honom någon roll. Men om jag identifierade honom, skulle jag kunna ... parkera in honom på ICA nästa gång. Det skulle jag aldrig gjort om han hade varit smidig och visat tecken.

Faktum är att affärsplanen ska slipas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

free hit counters