onsdag 12 mars 2014

Marknadsföring är väl som dejting

Marknadsföring är ett otäckt begrepp. Klingar tomma ord, klichéer, floskler. Mycket snack och lite verkstad.  Nedsolkat ord.

Men att göra känt, vad vi gör, är ju inte dåligt. Tala om att vi finns och vad vi kan göra. Är inte dåligt. Det är bra för alla. För den som är i desperat behov av våra tjänster, för den för vilken våra tjänster kommer lösa alla problem (nåja, många, eller några, då), för den som väntat och väntat och väntat på att något sådant skulle dyka upp. Det är ju inte det minsta dåligt. Tvärtom jättebra.

Jag borde läsa något om marknadsföring. Se om det finns något användbart, o-floskligt, att lära sig. Men alltså, jag vet inte om jag egentligen har lust.

Så jag tänkte såhär. Det borde vara ungefär som internet-dejting, som jag testade i några månader för ett antal år sen. Och det var ju både kul och fungerande. Det fungerade faktiskt mycket bättre än jag hade planerat.

Det finns oerhört många män att dejta, liksom det finns potentiella kunder i kemi-branschen. Okej, det där lät kanske lite illa, kunder, men nu ska vi inte hänga upp oss på det. Vi går vidare. Alla män är inte tänkbara dejter, verkligen inte, det är inte alla företag i kemi-branschen heller.

När jag dejtade fick jag mail från arga män som tyckte att jag ratade dem redan innan jag träffat dem, när jag i min presentation förutspått ett visst mått av bildning och utbildning hos de tilltänkta. T ex.

Jag svarade på kanske 1 % av alla mail jag fick, och av dem jag svarade dejtade jag kanske 2 %. Det var verkligen tilltäckligt många. Några skickade mass-mail, det var tydligt i deras formuleringar. Och ännu mer tydligt när man fick samma mail varje vecka ett tag. De sorterades förstås bort.

Men vad fick mig att svara, och vad fick mig att dejta?

Några ord, några formuleringar, något som väckte intresse. Något de skrev som passade mig precis. I rätt tid. Och framförallt, de hade läst min presentation, de ställde inte frågor om sådant som stod där, de ställde frågor som var en följd av det som stod där.

OK, jag vet vad vi ska göra. Vi ska lusläsa och se om någon väcker vårt intresse att dejta. Så ska vi väcka deras intresse. Vi behöver ju inte dejta alla, vi behöver ju bara dejta precis de rätta.

2 kommentarer:

free hit counters