söndag 2 mars 2014

Managementböcker

Tjänsteresor, nu pratar jag om mitt vanliga jobb, kan vara tedious stuff. Många timmar på flygplatser, i väntan på anknytningar. Förseningar, förseningar. Tröttsamt.

Böcker är en räddning. Det finns alltid minst en bokhandel på en flygplats, om man inte råkar hamna i Åbo, där det bara finns ett ställ med några deckare.

Av någon outgrundlig anledning har utbudet en slagsida mot managementslitteratur och personlig utveckling. Kanske har all tid under t ex Atlantflygningar, eller flygplatser, oanade mentala effekter. Det är kanske där alla idéer skapas? Vad ska man göra när man sitter fast någonstans i många timmar? Man får helt enkelt ägna sig åt att tänka.

Så jag funderade på vilka böcker jag råkat läsa, som kan ha bäring på det här med företagande. Några böcker som givit extra viktiga, eller för all del roande, insikter till tankevärlden.

Löpning av James F Fixx

En fantastisk bok som jag läst om och om igen sen jag var 14-15 år. Men aldrig på en flygplats. Om man vill bli bra på att springa ska man träna på att springa. Det säger väl allt? Och sprungit har jag gjort sen tidiga tonår, med långa uppehåll ibland, men jag kommer alltid tillbaka. Senast igår, då blev det intervaller.

The Idea Factory: Bell Labs and the Great Age of American Innovation  av Jon Gertner

Bell Labs, vilket fantastiskt ställe! Där skulle man velat jobba! Särskilt tankarna där i början om att låta forskarna utveckla idéer efter eget huvud. Och insikten om att bara några få av idéerna skulle leda till framgångsrik försäljning. Men att det var värt det. Gissa varifrån vi fått idéer?

1956 fick  William Bradford Shockley, John Bardeen och Walter Houser Brattain nobelpriset i fysik för sin forskning om halvledare och transistorn.

Och Claude Shannon känner väl alla till?

The Black Swan, The Impact of the Highly Improbable och  Fooled by Randomness av Nassim Nicholas Taleb

Läs! Nyttig läsning för alla som drar slutsatser på felaktiga grunder och blint, eller i alla fall mycket, tror på extrapolation, och generaliseringar.

Nice Girls Don't Get The Corner Office av Lois P Frankel.

Den köpte jag inför en åttatimmars flygresa, på Arlanda. Lite väl amerikansk kanske. But don't be such a girl! Hysteriskt rolig.

Och då sparar vi Having it All, Achieving Your Life's Goals and Dreams av John Assaraf till ett senare tillfälle. När jag läst den. Längre än de tio sidor jag klarade av vid första försöket. Om jag klarar av att läsa. Jag minns inte varför jag köpte den. Förmodligen för den absurda titelns skull. Men visst är det väl allt vi vill, nå mål och drömmar? Men en berättelse om det är ett typiskt exempel på Fooled by Randomness, skulle jag vilja påstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

free hit counters