lördag 15 mars 2014

Fiffigt LinkedIn. Eller inte.

Jag kollade till min LinkedIn-profil. Brukar slöbläddra bland förslagen på kontakter. Det är ju ganska kul, man funderar t ex på hur de optimerar algoritmerna.

Nu har LinkedIn bytt tillvägagångssätt. Och dessutom, utan mitt explicita medgivande, börjat föreslå personer som tycks ha sitt ursprung i min gmail. Först är det förstås ohyggligt irriterande att min gmail på något sätt tycks kopplas ihop med min LinkedIn, utan mitt direkta tillstånd. Och jag har letat bland inställningarna. Och jag har inte klickat på de envetna förslagen om att kontakta folk som finns just i mina olika adress-listor.

Nåväl, det enda som händer egentligen, är ju att LinkedIn lägger krokben för sig själva, när de föreslår mina barn som kontakter t ex. Eller de människor jag mailade med när jag sålde barnens kläder på Tradera för många år sen. Eller det där antikvariatet som jag köpte ett matematiskt uppslagsverk av. Också för flera år sen. Eller ridklubben. Eller alla webshoppar jag köpt nagellack från.

Fiffigt LinkedIn, helt plötsligt försvann de verkligt potentiella professionella kontakterna i en skog av ointressant, privat, brus. Vetetusan om jag orkar scrolla igenom allt. Vetetusan om jag orkar leta igenom allt för att hitta den där dolda inställningen som tar bort de idiotiska förslagen. Om det går.

Min adress-lista i min jobb-mail skulle ni bra gärna vilja ha tag på. Men den får ni inte. Eller så får ni fråga NSA.



2 kommentarer:

  1. Linked-in, eh? Jag tycker mig ana konturerna av hopplösa amatörer som lyckats lura både sig själva och ett gäng investerare. De har antagligen skrivit ihop någon SciFi-story om vilka fantastiska mönster de skall kunna hitta genom att kartlägga människors kontaktmönster och utbyten av meddelanden. En gren av det som nuförtiden kallas "Big Data". Under många år pratade de om "Data mining", men när tillräckligt många förlorat såväl pengar som anseende och kunder på det så blev de väl tvugna att byta nämn på bondfångeriet. Big Data. Haha.

    Det finns ett gammalt uttryck bland professionella inom informationshantering, "GiGo" vilket är en förkortning av "Garbage in - Garbage out". Det innebär att datorer inte kan förvandla simpla data till relevant information genom magiska algoritmer. De som pratar om "Big Data" påstår att detta nu blivit möjligt - om de bara får tillgång till ännu mer data.

    Det finns tester för att mäta intelligens - IQ. Big Data är ett sätt att mäta dumhet. Stupidity Quotient. Ju mer pengar någon lägger på Big Data, desto högre SQ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är benägen att hålla med ...

      Radera

free hit counters